donderdag 1 juni 2017

Pinksteren

Juni is de maand met het Pinksterfeest. Tijdens dat eerste feest, zoals in Handelingen 2 staat beschreven, houdt de apostel Petrus een vlammende preek. Hij fulmineert tegen de Joodse aanwezigen, die de Messias hebben vermoord. Maar er is ook hoop, aldus de Rots op wie de kerk is gebouwd. Bekeer je en laat je dopen, is zijn oproep. Dan wordt je gered.
De belangrijkste vraag die het volk die dag stelt, is: Wat moeten wij doen, mannen broeders? (Handelingen 2: 37). Goede vraag. Het is ook de vraag die ik mij stel tijdens het Pinksterfeest. Weliswaar in een geheel andere context – maar wel met het doel op welke manier God mij kan inzetten.
Om tot een antwoord te komen, ga ik voor een kleine twee weken het klooster in. Het betreft de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle, een cisterciƫnzers gemeenschap. In deze periode hoop ik Gods stem te horen als een richtinggevende woorden. Pinksteren 2017 krijgt daarmee dus een nieuwe invulling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten