maandag 19 juni 2017

De wereld in

Tien nachten heb ik meegedaan als monnik in de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle. Een klooster van de Orde van de Cisterciƫnzers of de trappisten. Nu ben ik weer thuis. En dat is een hele omschakeling. Het leven in een afgezonderd kloosterslot is wat anders dan het leven in een drukke stad als Leeuwarden.
Ik kwam met de broeders in Westmalle in contact via de monniken van Schiermonnikoog. Deze broeders verhuizen vanuit Diepenveen naar het Waddeneiland, hoewel een nieuw klooster op Schier nog geen afgeronde zaak is. De terugkeer van de monniken naar Schier wordt op de voet gevolgd door Anne Christine Girardot en John Gruter – afgelopen weekend kreeg hun documentaire een driejaarlijkse prijs toegekend.
Tijdens mijn tiendaagse woestijnervaring in Westmalle, hield ik een dagboek bij. Een kroniek, zo je wilt. Van een calvinistische contemplatief. Dit verslag is uiteraard bij mij op te vragen (stuur dan even een mailtje naar fritstromp[at]gmail.com). Mijn verslag is een document humain en zegt misschien vooral iets over mij.
In ieder geval is het een verslaglegging dat als een basis zal dienen voor mijn verdere concrete zoektocht en invullen van een Godgewijd leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten