woensdag 21 juni 2017

Allennig IV

Daniël Lohues is een troubadour, die het elke keer weer lukt om in liedjes 'het gevoel' te omschrijven. Met name die emotie van het thuis-zijn, op je eigen plek. En be'j de brugge ienmoal over, dan be'j zowat weer thuus. Zo is het, Daniël.
Op zijn vierde en afsluitende 'seizoens-album' Allennig IV uit 2010, staan twee van zulke heerlijke nummers. Ik luisterde ze, eigenlijk bij geval, toen ik afgelopen weekend weer thuis was na mijn Westmalle-tiendaagse. Twee nummers sprongen er uit: Kom Nou Mar Naor Huus en Niet Alle Dwalers Bennen Verdwaald. Waarom ze me opeens zo aanspraken?
In 'Kom nou mar' vanwege dit couplet:

Kom nou mar naor huus
En vind hier joen rust
Nuum 't zoa'j 't nuumen willen
Mar 't blef 'n nöst

En bij 'Dwalers':

Dwalen kan 'n doel weden
Mar zölfs zunder dat
Kan piereweijen weerde hebben
Ok al he'j der niks an had

Niet alle dwalers bennen verdwaald.

Iets vergelijkbaars heb ik met het nummer Ga Niet Weg van Jeroen Zijlstra, op zijn album Kalm (2008):

Blijf als je 't liefst wilt vluchten
Blijf al je wordt vervloekt
Blijf waar je bent gebleven
Blijf bij waarnaar je zoekt

Blijf als de wind verkeerd staat
Blijf als je bent bezeerd
Blijf als het kant noch wal raakt
Blijf tot het tij weer keert

Ga niet weg op een goede morgen
Ga niet weg op een slecht moment
Ga niet weg op een zekere avond
Blijf wie je bent

Het teruggrijpen op poëzie en literatuur, om zo onder woorden te brengen wat ik heb meegemaakt. Bij benadering. Want eigenlijk, zeker in een klooster, is iedereen allennig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten