woensdag 31 mei 2017

Mei

De maand mei is zo goed als teneinde. Een meisje waarmee ik een aantal jaar geleden een paar maanden mee optrok, maakte elke maand een 'maandfilmpje'. In dat filmpje liet ze zien wat ze de afgelopen maand allemaal had gedaan, wat haar bezig hield. Nu ben ik niet zozeer van de filmpjes, maar elke maand terugkijken op de ervaringen is natuurlijk wel goed.
Ik heb deze maand een goed gesprek gehad met Nikolaas Sintobin SJ, Vlaams jezuïet in het statige grachtenpand De Krijtberg, een kerk aan het Singel in Amsterdam. Hij heeft me met beide benen op de grond laten staan: maak niet in een 'bekerings-enthousiasme' een keuze voor een levenslange klooster-gelofte.
Daar komt bij: je kunt als monnik ook goed in de wereld leven en werken, zoals de jezuïeten doen. Deze Sociëteit van Jezus is een organisatie die zit op het snijvlak van kerk en maatschappij. Deze religieuzen hebben vaak een gedegen universitaire opleiding gehad en zoeken vaak een connectie met een “moeilijk” onderdeel in de maatschappij. Zoals internet: hoe ben je op internet actief? Het is een nog redelijk onontgonnen gebied voor de kerkelijken.
Volgende maand ben ik op pad. Twee weken in Westmalle, het klooster van de cisterciënzers in de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle. Een monastieke ervaring waar ik erg naar uit kijk.
Maar dat is volgende maand pas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten