vrijdag 19 mei 2017

Nikolaas Sintobin SJ

Donderdag ben ik bij Nikolaas Sintobin geweest. Hij is jezuïet in Amsterdam en onderhoudt als ‘internetjezuïet’ websites als gewijderuimte.org, verderkijken.org en biddenonderweg.org. Dankzij collega-journalist Rien van den Berg kwam ik in contact met deze Vlaming. We hadden een open en eerlijk gesprek.
De jezuïeten houden huis in het statige grachtenpand De Krijtberg, een kerk aan het Singel in Amsterdam. Nikolaas woont in een kamer helemaal bovenin. Daar namen we de tijd om met elkaar te spreken over een Godgewijd leven. Vanuit jezuïetisch perspectief – ik ben immers te gast bij deze orde.
Een belangrijk element waar Nikolaas mij op attendeerde, was mijn kerklidmaatschap. Ik ben een protestant, van het zwaardere soort (een Artikel 31-er). Om toe te treden tot een kloostergemeenschap, dient men wel katholiek te zijn. En niet een 'pas bekeerde', die enthousiast het totaalpakket van het nieuwe geloof wil grijpen. Wie tot een orde wil treden en monnik wil worden, dient dit in alle rust te overwegen en voor te bereiden. Net als een huwelijk. Het monastieke leven moet niet in een opwelling gekozen worden.
Dat gezegd hebbende, legde Nikolaas me het een en ander uit van de orde van de jezuïeten. De Sociëteit van Jezus is een organisatie die zit op het snijvlak van kerk en maatschappij. Deze religieuzen hebben vaak een gedegen universitaire opleiding gehad en zoeken vaak een connectie met een “moeilijk” onderdeel in de maatschappij. Zoals internet: hoe ben je op internet actief? Het is een nog redelijk onontgonnen gebied voor de kerkelijken.
Als monastieke jezuïet heb je geen zes of zeven gebedstijden, zoals in een klooster. Dat heeft te maken met die maatschappelijke functies: je kunt niet vanuit je “seculiere baan” regelmatig ter kerke gaan om te bidden. Een monnik in de wereld, letterlijk.
Aan het einde van ons gesprek stelde Nikolaas mij een wedervraag: “Wat neem jij mee uit dit gesprek?” Een mooie vraag. Ik neem mee uit het gesprek dat een monnik niet per se in een klooster hoeft te leven om een Godgewijd leven te leiden. Evenmin zijn de zeven gebedsdiensten noodzakelijk om je dienstbaar te stellen aan God en de samenleving. Dankzij dit gesprek houd ik mijn vizier open en vermijd ik een kokervisie op het kloosterleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten