maandag 8 mei 2017

Treinkaartje

Het treinkaartje is besteld. Sterker nog, de e-ticket zit al in mijn mailbox. Tegenwoordig gaat veel via de digitale wereld. Dus ook mijn treinkaartje. Maar voor mijn daadwerkelijke treinreis moet ik natuurlijk wel fysiek de tocht ondernemen. Niet alles is via de elektronische wereld af te doen.
Na het Pinksterweekend reis ik af naar Vlaanderen. In het klooster van Westmalle zal ik tien dagen verblijven. Ik voeg mij in het geheel van de trappisten aldaar. Anderhalve week leef ik volstrekt anders dan wat ik tot nu toe gewend ben. Een leven gericht op God. Contemplatie. In een kerkelijke stroming waar ik niet thuis in ben, waar ik als protestant zelfs een grote afstand mee heb.
Maar nu kan ik niet meer terug. Ik heb mijn reis geboekt, de broeders zijn ingelicht van mijn komst. Een monastieke woestijnervaring, zo omschreef broeder Guerric mijn aankomende periode in de cisterciƫnzers abdij. Een tiendaagse veldtocht.
Nu het concreet wordt, is het ook wel spannend. Hoe zal het gaan met het treinreizen? Hoe gemakkelijk zal ik worden opgenomen in de gemeenschap? Welke ervaringen zal ik opdoen? Kom ik God tegen, en hoe laat Hij zich dan zien? Met welke ervaring ga ik na anderhalve week weer huiswaarts?
We zullen het gaan meemaken. Ik sta er open in, ik laat me verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten