zaterdag 13 mei 2017

Gigolo

Een gigolo is een (mannelijke) prostitué. Het betreft een persoon, die diensten aanbiedt in ruil voor geld. Maar het is iets anders dan een reguliere werkverhouding. Bij prostitutie gaat het jezelf te verkopen, voor (tijdelijk) genot en snel geld verdienen. Volgens Frans Denissen is André Baillon een literaire gigolo. Een schrijver die zichzelf verkoopt aan Irma Ideaal.
Denissen zegt dat Baillon in zijn boeken zijn eigen (auto)biografie heeft geschreven. Dus om de Antwerpenaar te begrijpen, moet je zijn geschriften lezen. Dat doet de biograaf dan ook, waardoor feit en fictie in elkaar overlopen. De levensbeschrijver haalt de schrijver en geschrevene niet uit elkaar. Sterker nog, Denissen brengt zichzelf ook in de biografie als de twijfelende biograaf.
Ik kwam de biografie tegen tijdens mijn veldonderzoek over Westmalle. Begin twintigste eeuw verbleef de schrijver Baillon tweemaal in dit dorp in de Kempen. Ik kende de Franstalige Vlaming niet, en getuige Denissens boek ben ik niet de enige. Ook Denissen kende Baillon niet, voordat hij gevraagd werd enkele werken van Baillon te vertalen. Zelfs de naam van de auteur had Denissen foutief geschreven tijdens het eerste telefoongesprek over het vertaalwerk (“Bayon”).
De gigolo van Irma Ideaal. André Baillon, of een geschreven leven heb ik gelezen. Ik ken Baillon een beetje, Denissen ken ik ook (zij het veel minder dan de hoofdpersoon), maar Westmalle ken ik niet door deze biografie. Had ik dat verwacht? Nee, want het is een biografie en geen plaatsbeschrijving.
Nog een week of drie en dan reis ik zelf af naar Westmalle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten