zondag 31 december 2017

Kloosterjaar

Wat voor jaar is het geweest? Het was in ieder geval een jaar waarin ik de eerste stappen heb gezet in een eventueel monastiek leven. Begin dit jaar kreeg ik contact met de monniken, die naar Schiermonnikoog verhuizen. Via broeder Paulus kwam ik in contact met broeder Guerric, de novicenmeester van het moederklooster in Westmalle.
De Vlaamse broeder nodigde me uit om naar de abdij te komen, om een periode van twee weken mee te leven met de broeders. Om zo het monastieke leven te proeven. Een schitterende periode, waar ik met enorm veel plezier en dankbaarheid op terugkijk.
Behalve deze ervaring, heb ik ook kennis gemaakt met andere kloosters. Zo sprak ik met Nikolaas Sintobin sj, de 'internetjezuïet' in Amsterdam. Ook ondernam ik de reis naar Egmond Binnen, waar ik sprak met broeder Beda van de st.-Adelbertabdij.
In het klooster van Westmalle had ik een bevindelijke ervaring, die me de weg wees naar Leeuwarden. Om in de stad te vasten en de sabbat te onderhouden: door om te zien naar de armen, de wezen, de weduwen en de vluchtelingen. En vergis je niet, ze zijn er. Ze wonen letterlijk om 'mijn' kerkgebouw.
En zo sluit ik dit jaar af. Met in mijn ene hand de Regel van Benedictus. En in de andere hand een kop koffie. Met de Regel zorg ik voor een monnikenbestaan, waarmee ik mijn leven geestelijk vormgeef. Met de kop koffie stel ik me beschikbaar en ten dienste van de stad en land. Welk voorwerp in welke hand is, weet ik niet: laat uw rechterhand niet weten wat uw linkerhand doet.
Dit is het jaar geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten