maandag 18 december 2017

Kampen

Een hanze of hanza ('groep', 'schare' of 'gevolg', van het Oudhoogduits hansa) was een middeleeuws samenwerkingsverband van handelaren en steden. Kampen was één van dit soort steden. Vanuit Leeuwarden gezien, ligt de stad aan de verkeerde kant van de IJssel. Maar dat kun je de huidige bewoners natuurlijk niet kwalijk nemen.
Kampen geldt nog steeds als de hoofdstad van de gereformeerde theologie. Dat komt deels door de twee gereformeerde universiteiten, die de stad tot voor kort huisvestte. Na het vertrek van de synodaal-gereformeerde school, is de vrijgemaakte variant op de Broederweg gebleven. Het zou zomaar kunnen dat ik daar mijn heil ga zoeken.
Toch theologie? Ondanks de aanwijzingen van br. Guerric, die me dit heeft afgeraden? Toch theologie, in plaats van een opleiding tot universitair docent Nederlands? Het zou kunnen. Ik heb niet gezegd dat het ook daadwerkelijk deze kant op gaat. Maar op voorhand sluit ik nog niets uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten