donderdag 27 april 2017

Thomas

Vorige week stond Bob Dylan driemaal in de AFAS Live, de voormalige Heineken Music Hall. Hij gaf achtereenvolgens Eerste, Tweede én “Derde” Paasdag een optreden. Muziek- en taalliefhebbers togen naar de hoofdstad voor de drie concerten. Ook de monnik Thomas Quartier was bij één van de concerten. Ik heb hem niet gezien, maar het kan zomaar zijn dat deze monnik bij hetzelfde concert was als ik.
Broeder Thomas is een benedictijner monnik en woont Sint-Willibrordsabdij bij Doetinchem. Van de vader abt kreeg hij toestemming om naar het Dylan-concert te gaan. Dominee, schrijver, (psalm)dichter en journalist Rien van den Berg mocht mee. Hij schreef er vervolgens een artikel over voor in het Nederlands Dagblad.
‘Bob Dylan heeft de monnik in zichzelf gevonden – en hij helpt mij op mijn weg.’ Dat is wat de conclusie is van het avondje uit. Bob Dylan is ook een monnik en zijn soms onverstaanbare dictie is vergelijkbaar met het Latijnse zingen. Is Dylan daadwerkelijk een monnik? Broeder Thomas vindt van wel – maar Thomas (Didymus) betekent 'Tweeling': een dubbel gezicht. Dylan als muzikant, Dylan als monnik. Dylan is een levende contradictie. Een vat vol tegenstrijdigheden. Niets menselijks is hem vreemd.
Het kan, zo'n theorie vind ik nog wel aannemelijk. Of op z'n minst interessant. In ieder geval is het een argument om naar Bob Dylan te blijven luisteren. En om zijn teksten mee te nemen in het klooster – áls ik het klooster in ga. Want ondanks de geplande stage in Westmalle, straks in juni, is daarmee nog niet gezegd dat ik daadwerkelijk toe treed tot het klooster.
Inmiddels is Pasen al bijna twee weken geleden. Vandaag viert koning Willem-Alexander zijn vijftigste verjaardag. De vorst was vanmorgen in Tilburg, de stad waar koning Willem II een paleis liet bouwen. De Noord-Brabantse stad ligt op zo'n zestig kilometer van de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart van Westmalle.
Wat zegt dit allemaal? Het heeft niets met elkaar te maken. Of het moet zijn dat veel tegenstrijdigheden prima samen kunnen vallen in de mens. Met al zijn facetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten