dinsdag 5 september 2017

Hineni

In het titelnummer You Want It Darker van de gelijknamige cd, zingt wijlen Leonard Cohen: “Hineni, hineni / I’m ready, my lord”. “Hineni” is het antwoord dat Abraham geeft, als God hem in Genesis 22 roept om Isaäk te offeren. Als de Heer je roept, wie ben je dan om te weigeren, om niet te luisteren? Er zijn voorbeelden genoeg van dienstweigeraars: Mozes, Jona, Jesaja, Jeremia, Gideon. Maar deze mannen hebben dit met elkaar gemeen: ook na hun eerste afwijzing, moeten ze wel hun opdracht aannemen.
Het vergt nogal wat van je, om te zeggen: hier ben ik. De laatste tijd heb ik hier vaak aan gedacht. Ben ik net als Abraham bereid om te gaan? Of voel ik me meer als die beroepsweigeraar Mozes? Hij heeft een handvol redenen om de roeping naast zich neer te leggen: hij voelt zich te klein om naar de Farao te gaan (of is hij te bang, als ex-kroonprins?), hij weet niet hoe zijn Zender heet, hij vreest niet geloofd te worden, hij vindt zichzelf geen goede spreker, hij acht zichzelf niet de juiste persoon om naar het paleis te gaan. Zo zijn er tal van andere personen, doorgaans mannen, die Gods oproep in eerste instantie weigeren: Gideon (Rechters 6), Jesaja (Jesaja 6), Jeremia (Jeremia 1: 4 – 10) en Jona, om maar eens een aantal te noemen.
Waar roept de Heer me voor? Is dat het monastieke leven? Of toch #KerkInDeStad? Moet ik de wereld in of moet ik het klooster in? En durf ik dan ook volop te leven in die nieuwe keuze?
Welke keuze het ook gaat worden, ik bevind me in goed gezelschap. Daar houd ik me voorlopig maar aan vast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten