zaterdag 30 september 2017

Gegroet, koningin

Het was een bijzondere ervaring in Westmalle, om elke avond te eindigen met het Salve Regina. Met deze woorden wordt de moeder Gods benaderd, om haar gelukkig te prijzen – dat is immers wat ze zelf profeteert, als ze bij haar familielid Elizabeth op bezoek is. Maria wordt de voorspreekster genoemd, waarmee zij op een hoog voetstuk wordt geplaatst.
Maria is vanwege haar oudste Zoon zeker de begenadigde. Het is een voorrecht om de Verlosser te mogen dragen. Geen wonder dat we haar de gepaste eer mogen bewijzen. Maar het betreft wel de gepaste eer. Maria was de moeder Gods, maar niet goddelijker dan elk ander mens. Ook de zwangerschap van Jezus maakte Maria niet goddelijker dan haar echtgenoot Jozef (om maar iemand te noemen).
Dat maakt mij ook wel enigszins beducht om het Salve Regina mee te zingen. Vanuit enig cultureel-historisch perspectief vind ik het weliswaar mooi, zeker dat Latijn. Maar ik weet niet of ik via Maria mijn heil wil bereiden. Het rechtstreekse contact met de Heer zelf is van belang, de omweg via Zijn moeder leidt alleen maar af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten