zondag 2 juli 2017

Klooster

Ik ben inmiddels alweer langer thuis uit het klooster, dan dat ik in het klooster heb verbleven. Dat betekent dat er dus enige afstand is gekomen. De waarheid is dat de overgang vanuit de abdij naar Leeuwarden een grotere stap was, dan van Leeuwarden naar Westmalle. Dat betekent dat ik het goed heb gehad bij deze katholieke broeders. En ik heb het ook inderdaad goed gehad bij de mannen van Westmalle.
Bij mijn afscheid vroegen de broeders wanneer ik weer terug kwam naar Westmalle. Dat weet ik niet. Het is nu goed om de tijd te nemen. Om mijn woestijnreis tijdens de klooster-tiendaagse op te laten inwerken. Westmalle heeft me goed gedaan, zo'n gemeenschap bevalt mij goed en ik viel bij deze gelovige mannen ook in goede aarde. De wederzijdse sfeer was meer dan goed.
Maar ik ben er van overtuigd dat ik voor nu een taak in de wereld heb te volbrengen. De vocatio externum was sterk, zeker. Maar de vocatio internum was net zo sterk. Voor nu moet ik mij dienstbaar opstellen voor het welzijn van mijn eigen stad. Teruggaan naar Westmalle zal op korte termijn waarschijnlijk eerder als retraite-leider zijn dan als kandidaat-monnik.
Dat neemt niet weg dat ik op termijn alsnog kan kiezen om het klooster in te gaan. Maar dat is voor later. Eerst nog een week Paasloo. Eerst nog KerkInDeStad. Eerst nog er op uit.


Dit blog verscheen eerder op mijn site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten