maandag 3 juli 2017

Roeping

Wat is een roeping? Hoe werkt zo'n roeping? Onlangs had ik het hierover met mijn vriend Jan Willem. In dit gesprek vielen ook de termen vocatio externum of vocatio internum – een externe roeping of een interne roeping. Waarbij de vraag werd gesteld welke roeping op mij van toepassing is, inzake het kloosterleven. Volgens Jan Willem duidelijk een vocatio externum, voor mij duidelijk een vocatio internum.
Die externe roeping zit 'm in het verlangen van de broeders, die me welhaast zonneklaar lieten merken dat ik binnen deze kloostergemeenschap paste. Zo voelde ik me ook, ondanks dat ik een calvinist van boven de rivieren ben. En ondanks dat ik in mijn burgerkleding in de koorbanken plaats nam. Gedurende de tiendaagse in Westmalle paste het monastieke leven me als een jas.
Wat me na dat gesprek met Jan Willem ook is blijven hangen, is de opmerking over de externe roeping. De oudtestamentische profeten hadden stuk voor stuk weinig trek in hun externe roeping, in hun van buitenaf opgelegde opdracht. Natuurlijk, ik zal me niet één op één vergelijken met de profeten, maar ik wil me ook niet boven hen plaatsen. Als zelfs zij gehoor moesten geven aan hun taak, wie ben ik dan om zo'n roeping wél te weigeren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten