maandag 27 februari 2017

"Spreek Heer, ik luister"

Overmorgen begint de veertigdagentijd. Deze periode wordt gebruikt om je te richten op het Paasfeest, het feest van verlossing uit de slavernij. De veertigdagentijd begint met Aswoensdag. Dat is de woensdag zes weken vóór de zondag van Pasen, waarop de periode eindigt. Het duurt dus eigenlijk 46 dagen (eerst drie dagen en dan zes volle weken). Maar omdat er op de zondagen niet gevast wordt, tellen die niet mee en komt het weer keurig uit op veertig dagen (met dank aan Reinier Sonneveld in Meint R. van den Berg – Hij nam het kruis en ging...)
Je hebt tal van manieren om aan deze periode mee te doen. Centraal staat de relatie met God. Dat kan op verscheidene manieren worden vormgegeven. Zelf maak ik gebruik van de digitale 40-dagenretraite “Spreek Heer, ik luister” van de website Ignatiaans bidden. Ben ik in staat om in de komende veertig dagen te luisteren naar Gods stem?
Ik hoop van wel, zoals de kleine Samuël uiteindelijk ook luisterde en tegen zijn Heer zei: Spreek, uw dienstknecht luistert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten