maandag 20 februari 2017

Contact met Schier

Nadat ik had besloten om me te oriënteren op het kloosterleven op Schiermonnikoog, moest ik natuurlijk de volgende stap zetten. Een redelijk logische stap, maar ook voor zulke zetten moet je actie ondernemen. En zodoende nam ik contact op met de broeders op Schiermonnikoog. Hun website gaf me een e-mailadres, makkelijk zat om een mailtje te sturen.
Ik feliciteerde de broeders met de komst naar Friesland, mijn thuisprovincie. Maar na deze complimenteuze opening, moest ik met de billen bloot en stelde ik mijn vragen. Ik klopte immers aan de digitale deur van het virtuele klooster op Schier, maar ik moest wel iets aan te bieden hebben. Dat waren mijn vragen.
Ik vroeg de broeders:
Stel dat ik daadwerkelijk bij jullie zou willen intrekken, hoe gaat zoiets in zijn werk?
Moet ik me melden bij jullie?
Hoe ziet een proefperiode er bij jullie uit?
Zou ik met een eventuele verhuizing naar jullie klooster mijn eigen boeken-bibliotheek kunnen/mogen meenemen?
Hoe komt een klooster aan inkomsten? - heb je als monnik een beroep 'buiten de deur', of ben je in principe gewoon werkzaam in het klooster zelf?
Hoe ziet het leven van een monnik er uit?
Niet veel later kreeg ik een e-mail terug van broeder Paulus, novicemeester van het cisterciënzer klooster. Broeder Paulus mailde me beleefd en broederlijk terug. Momenteel betrekken vijf mannen een gewoon huis op het Waddeneiland en nemen ze geen nieuwelingen aan. Dat zal pas gaan gebeuren als het nieuwe klooster af is. Richttijd: dat duurt nog wel 2 tot 3 jaar. Voor in de tussentijd leek het broeder Paulus goed om contact op te nemen met het moederklooster, de trappisten van Westmalle (een dorp in de Belgische provincie Antwerpen en een deelgemeente van de gemeente Malle). Broeder Paulus gaf me contactgegevens van de novicemeester broeder Guerric.
Volgende stap is dus om de Antwerpse broeder en monnik te benaderen. Met feitelijk dezelfde vragen, als waar broeder Paulus in alle bescheidenheid nog geen antwoord op wilde geven.
Ergo, we zijn weer een stapje verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten