donderdag 23 februari 2017

Broeder Guerric

In mijn contact met broeder Paulus van Klooster Schiermonnikoog, verwees de broeder mij door naar de novicenmeester van Westmalle. In dit Antwerpse dorpje is het moederklooster, van waaruit de broeders naar Schier worden 'uitgezonden'. De novicenmeester van Westmalle is broeder Guerric. Hij was mij geheel dienstbaar, toen ik hem een paar vragen mailde.
Bijna terstond had ik een mail van hem terug, met een uitnodiging om twee weken lang bij hen een stage te lopen. Tegelijk beantwoordde broeder Guerric mijn vragen. Hij schreef mij het volgende:

“Cisterciënzer-monniken zijn contemplatieve kloosterlingen die in gemeenschap leven en hun hele leven oriënteren op het grote mysterie van God. Daartoe zijn stilte, eenzaamheid, soberheid, broederliefde, lezing van de heilige Schrift en de kerkvaders, liturgie en gebed de meest geëigende middelen.

Een abdij staat onder een abt, die de vader is van de gemeenschap en ook hoofdverantwoordelijke voor al wat er binnen zijn territorium en gemeenschap gebeurt. Een abdij is economisch zelfstandig. Hier in Westmalle bijvoorbeeld verdienen wij ons brood met bier maken en een grote boerderij runnen. In de brouwerij werken geen monniken omdat het arbeidsritme daar niet goed in overeenstemming te brengen is met het stille, monastieke leven. Maar de monniken sturen wel de brouwerij en bepalen wat daar gebeurt. Er zijn vele gesalarieerde arbeiders die hier werken, zo’n zeventig. De abdij is een klein dorp waar naast de hoeve en het klooster ook een bakkerij is, een kaasmakerij, boekbinderij, tuinen, kippen, schapen, koeien, varkens, etc…

Elke monnik werkt ongeveer vier à vijf uur per dag. Men krijgt een opdracht die aansluit bij zijn vaardigheden of opleiding.

De opleiding van een monnik duurt zo’n vijf à zes jaar. Eerst is men postulant (nog niet ingekleed), dan twee jaar novice, dan drie jaar klein-geprofeste en tenslotte legt men zijn plechtige professie af. Heel die tijd krijgt volgt men lessen en wordt men deskundig begeleid.

Als je intreedt breng je mee wat je denkt nodig te hebben, in samenspraak met de novicemeester.”

Met deze hartelijke uitnodiging en uitgebreide antwoorden, ben ik weer een stapje verder. De volgende stap: twee weken naar Westmalle. Nu nog een plek in mijn agenda vinden en alles gaan regelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten