zondag 25 maart 2018

Mis ter nagedachtenis

Als een goede calvinist ben ik niet gewend met de mis, zeker niet als deze ter nagedachtenis is aan een persoon. Tijdens de Reformatie hebben wij, Noordelijke Nederlanders, alles de kerk uitgeslagen wat ook maar riekte naar persoonsverheerlijking. Maria, eruit. Een piéta, weg ermee. De apostelen, hen wezen we de deur. De boeken der leken hadden we niet nodig, een tussenpersoon al helemaal niet.
Toch heeft het wel wat. In de brief aan de Hebreeën wordt bijvoorbeeld ook gewezen op de heiligen, de goede voorbeelden uit de kerkgeschiedenis. Natuurlijk, we hoeven ons heil niet van deze mensen te verwachten. Maar ter inspiratie en als voorbeeld kunnen ze zeker wel dienen, ook voor mij als Bijbelvaste protestant.
Dat is tenminste een kleine les die ik van mijn katholieke vrienden heb geleerd. Zo viel mij ook een bericht op naar aanleiding van de gijzelingsactie in Frankrijk. In een kerk in het Zuid-Franse Trèbes is een mis opgedragen ter nagedachtenis aan de agent die vrijdag de plek innam van gewonde burgers tijdens een gijzelingsactie in een supermarkt. Hij bezweek gisteren aan zijn verwondingen. Ook de drie andere dodelijke slachtoffers van de schutter die de gijzeling uitvoerde, werden in de rooms-katholieke dienst herdacht. De bisschop van het nabije Carcassonne leidde de dienst in Trèbes.
In dit geval bevind ik mij in goed gezelschap. Gert Jan Segers, leider van de ChristenUnie en coalitiegenoot van het kabinet Rutte-III, twitterde: “Twee gelovigen. Redouane Lakdim was bereid te sterven en vermoordde eerst nog een paar omstanders. Arnaud Beltrame gaf zijn leven om dat van anderen te redden. Een hemelsbreed verschil..”
Zo is het, Segers. Dat is een pure vorm van een grote liefde, je leven geven voor een ander. Dát is inspirerend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten