dinsdag 13 maart 2018

Paus Franciscus

Jorge Mario Bergoglio is vandaag precies vijf jaar paus Franciscus. Hij werd 13 maart 2013 gekozen uit zijn collega-kardinalen tijdens het conclaaf in Vaticaanstad. Bergoglio is de eerste jezuïet als kerkleider, maar ook de eerste van het zuidelijk halfrond. De Argentijn volgde paus Benedictus XVI op, die twee weken eerder zijn ambt neerlegde en sindsdien Pontifex emeritus (paus emeritus) is.
Habemus papam klonk het die 13e maart van de buitenloggia van de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad. Gelijk al bij zijn presentatie liet paus Franciscus zijn eenvoudige, sobere en toegankelijkheid blijken. Zo waren zijn eerste woorden in functie in het Italiaans, om het gewone volk toe te spreken.
Ik wordt door deze paus voorgegaan in mijn praktijk. Zeker zijn voetwassing heeft me aangezet dat voorbeeld van Jezus te volgen. Nadat ik de kerkvorst de voeten zag wassen van vrouwen en zieken, zette me dat aan om ook de voeten van mijn “leerlingen” te wassen. Zo is het gekomen dat ik bij E&R de voeten heb gewassen van zowel de teamleden als de campinggasten.
Heb de ander lief zoals jezelf geliefd bent. De voetenwassing die ik bij een teamlid deed, ontroerde hem tot tranen toe. “Dat jij je als teamleider fysiek kleiner maakt dan dat ik ben, waar heb ik dat aan te danken?” vroeg hij zich af.
Dat heb je nergens aan te danken.
Ik evenmin.
Bedankt, Jorge Mario Bergoglio.

Dit blog verscheen ook op FritsTromp.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten