donderdag 8 maart 2018

Priester Jacques Clemens

Jacques Clemens, met zijn 108 jaar de oudste man van de Benelux en de oudste priester ter wereld, is woensdag overleden.
Jacques Clemens, emeritus kapelaan van Saint-Benoît in het Henegouwse Nalinnes-Bultia, is woensdagmorgen in een ziekenhuis in Loverval overleden. Hij was er opgenomen na een val. Op 11 juli zou hij 109 geworden zijn. Hij was de oudste mannelijke inwoner van de Benelux en de oudste priester ter wereld. Tot juni 2015 ging hij voor in de eucharistieviering. Na zijn overlijden is Gustavus Leclercq (106) uit De Haan de oudste man van België. De oudste vrouw, Madeleine Dullier, woont in het verzorgingstehuis van Courcelles en viert op 30 april haar 111e verjaardag.
Jacques Clemens werd op 11 juli 1909 geboren in Den Haag (Nederland). Toen hij besloten had om priester te worden, kwam hij naar ons land om er in Leuven priesterstudies te volgen. Hij voltooide zijn studies in Luik en werd op 5 juli 1936 in de kathedraal van Luik tot priester gewijd. In 1958 werd hij pastoor van Nalinnes-Bultia. Ook na zijn verhuis naar ons land bleef hij de Nederlandse nationaliteit behouden, omdat hij er naar eigen zeggen fier op was Nederlander te zijn. “Als er een voetbalwedstrijd is tussen België en Nederland supporter ik nog steeds voor Nederland,” vertelde hij ooit.
Jacques Clemens had evenwichtsproblemen en viel de laatste tijd regelmatig. Hij was ook steeds vaker en steeds sneller vermoeid. In juli vorig jaar kreeg hij nog een telegram van paus Franciscus om hem te feliciteren met zijn verjaardag en de verjaardag van zijn priesterwijding. Op de vraag naar het geheim van zijn leeftijd zei hij ooit: “Ik weet niet wat het geheim is van mijn lang leven. Maar elke morgen sta ik om 5.30 uur op. Ik neem al mijn maaltijden telkens op hetzelfde uur en drink ‘s middags een glaasje wijn. Ik ga rond 21 uur slapen.”

Bron: Kerknet.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten