zondag 18 maart 2018

Thomas Merton

There is a book coming out – niet over Woody Guthrie, maar over de zomer van 1966. Het boek is van de hand van Robert Hudson en gaat over de invloed van Bob Dylan op de Amerikaanse monnik Thomas Merton.
Het is niet de eerste keer dat ik over een link lees tussen een monnik en Bob Dylan. In maart 2017 publiceerde de benedictijner monnik Thomas Quartier zijn monastieke bespiegelingen rondom Dylan in het tijdschrift De Kovel. Het was vlak voor de optredens in AFAS Live van Dylan, drie shows in de hoofdstad.
Toen ik in de zomer twee weken in het klooster van Westmalle was, ging mijn 'mentor' broeder Guerric naar een redactievergadering van De Kovel, waar broeder Thomas ook aanwezig was. Broeder Guerric bracht hem namens mij de complimenten over voor het artikel.
Bob Dylan als een eigengereide monnik. Mooi beeld. Ik ontken het niet. Dat is overigens geen bevestiging. Maar ontkennen heeft geen zin.

Dit blog verscheen ook gedeeltelijk op Een Ander Zelfportret.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten