zondag 14 januari 2018

Nieuwsberichten

Vandaag is het zondag. Tijd voor enige reflectie. Het zou goed zijn om die reflectie dagelijks uit te voeren. Maar ik ben geen monnik.
Nog niet.
Wat niet is kan nog komen.
Wel twee nieuwsberichten uit de afgelopen week. Het eerste gaat over de vos in Vlaanderen. Een Duitse wolf bivakkeert nu in het Vlaamse gebied. De afgelopen dagen zat hij in de omgeving van de stad Beringen, zo'n 45 kilometer ten zuiden van Eindhoven. Een stad op zo'n zestig kilometer van de abdij in Westmalle.
Toen ik mijn woestijntiendaagse meemaakte bij de cisterciënzer broeders, had ik een middag vrij. Ik mocht van mijn makker broeder Guerric de tijd doorbrengen in het bosgebied rondom de abdij. Een groot stuk land, een behoorlijk gebied met bomen. Zou de wolf, die rond Kerst via Limburg en Noord-Brabant naar België kwam, ook naar Westmalle kunnen lopen?
Het andere bericht is iets dichter bij huis. Het Museum Klooster in Ter Apel is in 2017 bezocht door meer dan 27.000 mensen. Een jaar eerder stapten vierduizend mensen minder de drempel over.
Een museum is een manier om iets te bewaren. Dat “iets” is van vroeger dagen. Kloosters zijn geen monumenten van lang vervolgen dagen. Het klooster van Ter Apel werd in 1465 gebouwd door de Kruisheren. Die woonden er tot het moment waarop de Spanjaarden in Groningen het onderspit dolven en het rooms-katholieke geloof in de ban werd gedaan. Het gebouw is inmiddels al jaren een museum.
Monniken vormen een levendige gemeenschap. Dat wij in de Noordelijke Lage Landen meer en meer afscheid nemen van het geloof, doet aan datzelfde geloof natuurlijk niets af. Ik maak zelf uit van een dynamische protestantse gemeente in Leeuwarden; de broeders in Westmalle hebben me laten zien dat het kloosterleven niet saai of ouderwets is, maar een persoonlijk doorleefd besef en geloof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten