Over twee weken wordt in
de Abdij van Egmond-Binnen een “Kom en zie”-weekend gehouden. De
broeders organiseren dit weekend voor mannen die de roep van hun hart
willen volgen en het pad van het monniksleven willen verkennen. Ik
ken de broeders als gastvrije mannen, die hun gasten op een prettige
manier willen bijstaan. Mocht je dus nog tijd hebben, voel je vrij om
naar Egmond af te reizen!
vrijdag 1 december 2017
donderdag 30 november 2017
Kleiner klooster op Schier
De monniken op
Schiermonnikoog zijn bezig met een nieuw kloosterplan. Het moet
kleinschalig worden, naar aard en schaal passend bij het eiland.
Een ding is zeker, de
monniken doen het helemaal anders dan de vorige keer. Begin dit jaar
oogstten ze met hun eerste bouwplan, aan de Westerburenweg, forse
kritiek van omwonenden. Vooral de grootte van het gebouw was een
steen des aanstoots. De monniken zaten er zo mee in hun maag dat zij
in april de stekker uit het plan trokken.
Daarna lasten de broeders
een rustperiode in. “Voor onszelf en ook voor het eiland, zodat de
spanningen konden wegebben,” legt abt Alberic uit. Eind september
begonnen de monniken met verse moed opnieuw. Inmiddels wonen ze ruim
twee jaar op Schiermonnikoog en hebben ze andere ideeën over de vorm
van hun nieuwe klooster.
“Ons perspectief is
totaal gewijzigd,” vertelt Alberic. De vier monniken en een
tijdelijke nieuwkomer wonen in een pand op de hoek van de Langestreek
en de Gratia Susannastraat. Dat is qua woonoppervlakte te vergelijken
met de helft van de eetzaal van hun voormalige klooster in
Diepenveen. “We hebben ervaring opgedaan met kleinschalig leven en
dat is in alle opzichten positief uitgevallen.”
Lees verder op de site
van de Leeuwarder Courant. Kijk ook op de website van de
Schier-broeders.
maandag 27 november 2017
Eeuwigheidszondag
Gisteren was het in veel
kerken de Eeuwigheidszondag. De laatste zondag van het kerkelijke
jaar wordt aangegrepen, om stil te staan bij wie ons zijn voorgegaan.
Allerzielen, maar dan in een protestants jasje. Vanaf zondag 4
december is het de Adventsperiode.
Ik ben een protestant,
maar heb wel een feeling met de katholieken. Ik ben een wat
bevindelijk-gereformeerde jongen, maar voel me tegelijk thuis bij de
trappisten. De Regel van Benedictus past me als een jas, maar de
opdracht van de jezuïeten bevalt me ook prima.
In deze laatste week van
het kerkelijke jaar, twee nieuwsberichten. De ene over paus Franciscus, die op bezoek is in Myanmar en Bangladesh. De grote vraag
bij het bezoek aan Myanmar is of Franciscus het woord 'Rohingya' in
de mond zal nemen.
De paus heeft in Rome al
openlijk aandacht aan de zaak besteed door voor de vluchtelingen te
bidden. Het vermijden van de term zou opgevat kunnen worden als
instemming met het leger. Hij staat erom bekend dat hij zich juist
sterk maakt voor onderdrukten. Mensenrechtenorganisatie Human Rights
Watch vindt dat hij juist voor de Rohingya moet opkomen door hen bij
naam te noemen.
Voor het Friese publiek
een tekst over overnachtingsplekken voor de pelgrimage naar
Sint-Jabik, Santiago de Compostella. Er wordt hard gewerkt aan een
netwerk van pelgrimsplekken, logeeradressen voor de pelgrims op hun
reis richting de begraafplaats van de heilige Sint Jakobus. Misschien
dat ik deze tocht ook nog wel eens maak, in het kader van mijn
spirituele zoektocht.
Eeuwigheidszondag. We
zijn in het ondermaanse bestaan ook maar vreemdelingen en bijwoners
op deze aarde. We zijn onderweg als pelgrims naar een plek met
eeuwigheidswaarde.
maandag 20 november 2017
Kerk als medicijn
Vorige week schreef ik
iets over burn-outs, een modeziekte onder mijn generatie. Veel van
mijn leeftijdsgenoten zijn opgebrand. Het moeten presteren, van alles
doen naast je studie: een studentenvereniging, vrijwilligerswerk,
uitgaan, sociale contacten onderhouden, facebook en whatsapp
bijhouden, het bekende werk dus.
We mogen niet falen. Dat
is de ongeschreven regel in onze maatschappij. We leggen de lat hoog
voor elkaar, en wie hier niet aan voldoet, heeft dat vooral aan
zichzelf te danken. Je bent zelf verantwoordelijk voor het succes. En
je bent ook zelf verantwoordelijk voor het gebrek aan succes.
Ik schreef dat de kerk de
plek is waar je niet hoeft te presteren. Dat de kerk een plek is,
waar je mag erkennen dat je faalt, dat je niet voldoet aan de hoge
eisen van de maatschappij. De kerk is er niet om je een veer in de
kont te steken, maar om te vertellen dat je het niet alleen redt,
maar ook dat je het niet alleen hoéft te doen.
De kerk als medicijn.
Het klooster is net zo'n
maatschappij. Ik heb in Westmalle ervaren hoe het is om te leven via
een vastgestelde regel. De Vlaamse broeders doen dat volgens de regel
van Benedictus. Een vastgesteld dagelijks ritme. Voorgeschreven
momenten van eten, werken, bidden en zingen. Het is zoals de heilige
Teresia van Avila het verwoordt: “Als je danst, dans dan; als je
bidt, bid dan.”
Zo werkt het wel. Wij
zijn in onze maatschappij zo gewend geraakt aan multitasken. Alles
tegelijkertijd in de gaten houden. En als het even kan, ook alles op
hetzelfde moment ervaren, doen, meemaken, reageren. Terwijl dat per
saldo niet werkt. Alles simultaan uitvoeren, betekent een verminderde
aandacht voor wat je doet. Maar als je iets met volle aandacht doet,
doe je het in één keer veel beter.
Daarbij werkt het ook dat
je werk kunt laten liggen. Ik merkte in het klooster, dat als je
bijvoorbeeld een bepaalde werkzaamheid niet af kreeg tijdens de uren
van de arbeid, dan kun je dat rustig zo laten. Er komt wel weer een
moment om verder te gaan met wat je aan het doen was. Bij het horen
van de klokken is het zaak om naar het volgende onderdeel van je dag
te gaan.
En dat ontspant. Dat
geeft rust.
donderdag 9 november 2017
Egmond
In mijn oriëntatie op
het kloosterleven, ben ik vandaag in Egmond geweest. Hier is de
Sint-Adelbertabdij, levend volgens de Regel van Benedictus van
Nursia. Mede op advies van br. Guerric, die ik in Westmalle heb leren
kennen, heb ik contact gezocht met de Egmondse broeders.
En zo zat ik vanmiddag
tegenover broeder Beda, prior van de abdij. We bespraken het
monastieke leven. De missie van de Benedictijnen is: gastvrijheid.
Dat betekent niet de wereld in, maar wel openstaan voor de wereld. Of
beter: de deur letterlijk open zetten voor de passanten. Want iedere
gast is Christus – wat kun je beter doen dan de gast Christus in je
eigen woning opnemen?
Kloosters zijn plekken
waar monniken het vuur bewaken. Het vuur van Gods liefde en
vriendschap voor de mensen. Het zijn zomaar wat losse gedachten, die
na deze mooie middag door mijn hoofd tuimelen.
Het mooiste was misschien
wel het afscheid. Een stevige broederlijke knuffel in de poort van de
Sint-Adelbertabdij.
zondag 5 november 2017
Geef ons heden...
De gastpredikant preekte
over het tweede gedeelte uit het Onze Vader. Het ging over de beden
die op onszelf betrekking hebben:
Geef ons heden ons
dagelijks brood;
en vergeef ons onze
schulden,
gelijk ook wij vergeven
onze schuldenaren;
en leid ons niet in
verzoeking,
maar verlos ons van den
boze.
Het is een tekst uit de
Bergrede, Mattheüs 5, 6 en 7. Het Onze Vader staat halverwege deze
Sermon on the Mount. Voor de gelegenheid koppelde de voorganger aan
deze beden, een gedeelte verderop uit de Bergrede. In hoofdstuk 7
zegt Jezus ook dit:
“Vraag en er zal je
gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden
opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en
voor wie klopt zal worden opengedaan. Is er iemand onder jullie die
zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? Of een
slang, als het om een vis vraagt? Als jullie dus, ook al zijn jullie
slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal
jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom
vragen.
Behandel anderen dus
steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart
van de wet en de Profeten.”
Ergo, zo'n bede om te
ontvangen is niet vrijblijvend. Het zet je aan tot actie. Hoewel de
dominee het verder niet aanstipte of behandelde, liet hij ook een
stuk lezen uit die Profeten. Een gedeelte uit Jesaja 58 – jawel, de
tekst waarmee ik uit het klooster van Westmalle kwam!
Een oproep dus. Ook deze
zondag weer.
De Bijbeltekst in deze
uitgave is ontleend aan de Nieuwe Bijbelvertaling
© Nederlands
Bijbelgenootschap 2004
woensdag 1 november 2017
Dankdag 2017
Vandaag is het Dankdag.
De protestante kerkgemeenschap dankt tijdens een viering, God voor de
verkregen gewassen. Een dankdag is een gebruik uit de Middeleeuwen. Er
waren toen vaste bededagen. In 1578 werd bepaald dat er tijdens
oorlog en andere rampen massaal gebeden en gedankt moest worden.
Een vaste dag om te
danken werd in 1653 in Overijssel vastgesteld. Besloten werd om op de
eerste woensdag van november te danken voor het gewas; het eten
waarin iedereen dagelijks werd voorzien.
Toen de industrialisatie
toenam, is de viering veranderd in dankdag voor gewas én arbeid.
Gisteren was het
Hervormingsdag, met een viering in de kerk van Utrecht. In de
Nationale Viering in de Domkerk stond de Protestantse Kerk Nederland,
samen met gasten van andere kerkgenootschappen en religies, stil bij
de betekenis van de Reformatie en het protestantisme voor Nederland.
Ds. René de Reuver, algemeen secretaris van de Protestantse Kerk,
ging samen met ds. Mirjam Kollenstaart voor in deze viering.
'Onze' paus Franciscus
dommelt soms in tijdens het bidden. Dat zei hij op de tv-zender
Catholic TV2000, waarvan de uitzendingen ook op YouTube verschijnen.
Volgens de paus is het geen probleem om een uiltje te knappen tijdens
het bidden. God zou het volgens hem prettig vinden en christenen
zouden zich voelen “als kinderen die bij hun vader in de armen
liggen”.
Mooie dingen om bij stil
te staan. We hebben een goede God. Wij. Katholieken en protestanten.
Abonneren op:
Posts (Atom)