donderdag 9 november 2017

Egmond

In mijn oriƫntatie op het kloosterleven, ben ik vandaag in Egmond geweest. Hier is de Sint-Adelbertabdij, levend volgens de Regel van Benedictus van Nursia. Mede op advies van br. Guerric, die ik in Westmalle heb leren kennen, heb ik contact gezocht met de Egmondse broeders.
En zo zat ik vanmiddag tegenover broeder Beda, prior van de abdij. We bespraken het monastieke leven. De missie van de Benedictijnen is: gastvrijheid. Dat betekent niet de wereld in, maar wel openstaan voor de wereld. Of beter: de deur letterlijk open zetten voor de passanten. Want iedere gast is Christus – wat kun je beter doen dan de gast Christus in je eigen woning opnemen?
Kloosters zijn plekken waar monniken het vuur bewaken. Het vuur van Gods liefde en vriendschap voor de mensen. Het zijn zomaar wat losse gedachten, die na deze mooie middag door mijn hoofd tuimelen.
Het mooiste was misschien wel het afscheid. Een stevige broederlijke knuffel in de poort van de Sint-Adelbertabdij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten