zondag 26 augustus 2018

Vergiffenis

Paus Franciscus is in Ierland. En de kerkvorst is een man met een missie, zo lijkt het. Ook tijdens de tweede dag van zijn staatsbezoek (de paus is ook het staatshoofd van Vaticaanstad), heeft Fransiscus gezegd God om vergiffenis te vragen voor "deze zonden" en het "verraad" dat velen hebben ervaren – verwijzend naar het kindermisbruik in de kerk.
Hij kan natuurlijk ook niet anders. De Katholieke Kerk lijdt onder de berichten over kindermisbruik. De kerk lijdt onder dit verraad. Niet alleen de Roomsen, ook de protestanten hebben te maken met misbruik van kinderen, van macht, van alles wat mis kan gaan tussen (kwetsbare) mensen.
Ik vind het mooi dat de paus dit doet. Hij is als kerkvader toch een bepalend gezicht voor het christendom. Ook de protestantse stroming vertegenwoordigt hij in zekere zin – als christen zijn kerkmuren een aangelegenheid voor de gelovigen onderling, niet voor de buitenwacht.
Franciscus is niet mijn paus. Als goede calvinist zie ik de opvolging van Petrus toch iets anders dan mijn katholieke vrienden dat doen. Desalniettemin waardeer ik zoals de paus zich opstelt. Ook in dit 'dossier'.

Dit blog verscheen ook op FritsTromp.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten