zondag 13 augustus 2017

Uw stem verstaan

Toen ik net terug was uit Westmalle, dronk ik een kopje koffie met mijn goede vriend Jan-Willem. Met hem had ik het over 'roeping', een inwendige of uitwendige roeping. Of, om zijn woorden te citeren: “Op elke bladzijde was het voor mij duidelijk: jij hebt een roeping voor het klooster. De broeders roepen je. En daarbij: het kloosterleven past je goed, zoveel is wel duidelijk. Ga goed bij je na op wat voor roeping je wacht. Is het een vocatio externum of vocatio internum, een interne of een externe roeping? Ik zou zeggen: een overduidelijke externe roeping.”
Met een andere vriend kreeg ik het ook over roeping. Deze andere vriend, Ab, zei me om Theologie te gaan studeren. Om de kerk van Christus nog meer te dienen dan wat ik nu al doe. Een andere vocatio externum, dus. Wat kan ik hier nou weer mee? Wat moet ik hier mee doen? Terecht wees Jan-Willem me op een lied van Ad den Besten, Waarom moest ik uw stem verstaan?
Dit lied is terug te vinden in het Liedboek voor de Kerken. In de editie uit 1973 is dit lied te vinden onder nummer 484, in het Nieuwe Liedboek van 2013 is Waarom moest ik uw stem verstaan? gezakt naar nummer 941. Een melodie uit de 15e eeuw, nauw verwant met In dich hab ich gehoffet Herr.
Ik zing het nog maar weer uit, samen met wijlen Ad den Besten. Wat zou ik zonder poëzie moeten? Den Besten geeft natuurlijk geen antwoord op mijn concrete zoektocht. Wel wijst hij een richting, de weg die 'ook door uw Zoon gegaan is'. En tal van oudtestamentische profeten en leiders, die niet zaten te wachten op hun roeping.
Wat dat betreft bevind ik mij in goed gezelschap.
Als ik maar toegeef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten