woensdag 1 januari 2020

De Allerhoogste

Wie woont onder de hoede van…
overnachtend in de schaduw van
een god almachtig –

Ooit gewoond onder jouw hoede – ik
in jouw schaduw overnachtend?
Ooit gezegd ‘mijn toevlucht jij
mijn vaste burcht
God van me, op jou bouw ik’?
Misschien gezongen, mee,
woorden in een grote vorm gegoten
melodie van eeuwen her…
je waagt me mee, ja nee

mijn toevlucht jij
God van me, op jou bouw ik.

Zo begint Huub Oosterhuis in zijn hertaling van Psalm 91. Deze psalm vormt een duo met psalm 90, de bekende psalm van Mozes. Psalm 90 wordt in veel kerken gelezen tijdens oudejaarsavond, psalm 91 is de begeleidende psalm voor nieuwjaarsdag.
Wat staat ons komend kalenderjaar te wachten? Natuurlijk, we maken plannen, we rekenen op de dingen die we in onze agenda's hebben gezet. Hoe concreet en hoe vast zijn die plannen? Het leven is soms net voetbal: het kan nog alle kanten op.
Geen idee hoe mijn monastieke leven, al dan niet gecombineerd met Westmalle, in 2020 eruit ziet. Ik laat me verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten