dinsdag 31 december 2019

Westmalle in 2019

Over een paar uur is het jaar 2019 ten einde. Wat voor kloosterjaar is het geweest?
Het was een jaar waarin ik een lang weekend als gast verbleef in de abdij van Westmalle. Een aantal broeders heeft het klooster verlaten: uit eigen beweging, of omdat het tijdelijke voor het eeuwige werd verruild.
In de zomer was ik een dag op Schiermonnikoog, waar ik onder meer de schiere monnik heb gezien.
Van de benedictijner monnik Thomas Quartier las ik het boek Heilige Woede, onder meer over Bob Dylan.
De jezuïeten stonden dit jaar stil bij de vijfde sterfdag van pater Frans van der Lugt, die Syrië weigerde te verlaten en werd vermoord door fundamentalisten.
En ik leerde Juliana van Norwich kennen.
Het zijn zomaar wat opmerkingen uit het afgelopen jaar. Ik kijk er dankbaar op terug.
En ik ben benieuwd wat 2020 brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten