vrijdag 17 januari 2020

Broeder Ivo

In 2009 maakte Leo Feijen een vierdelige serie over het kloosterleven. In de derde aflevering was Feijen in het Italiaanse Vitorchiano, waar broeder Ivo woonde. Als kluizenaar naast het trappistenklooster.
De voormalige abt van het klooster in Westmalle begon op latere leeftijd met een nieuwe roeping. Later is br. Ivo weer teruggekeerd naar Westmalle.
In 2017, tijdens mijn tiendaagse in Westmalle, maakte ik kennis met broeder Ivo. Bij mijn afscheid na de anderhalve week, hing op het mededelingenbord een papiertje dat 'Frits Tromp' ging vertrekken en dat op een bepaalde plek de handen konden worden geschud.
Daar kwam br. Ivo naar me toe en zei: "Ik heb slecht over u gedacht. Heeft u familie in Amerika?"
Het duurde niet lang voor ik begreep dat de oud-abt verwees naar Donald Trump. Ik kon hem duidelijk maken dat mijn achternaam een 'o' heeft en geen 'u'. "Gelukkig maar," antwoordde br. Ivo, "want anders had u nog veel werk te doen."
De aflevering van Leo Feijen met broeder Ivo is op YouTube terug te vinden. En het is het bekijken waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten