zaterdag 19 mei 2018

Kloosternieuws


Onlangs werd in Westmalle meeleefweekenden gehouden. Doel van deze twee weekenden was om het monastieke leven te proeven. De twintig beschikbare plaatsen waren dadelijk volzet. Zeventien mannen kwamen uiteindelijk opdagen, het grootste deel veertigers en vijftigers zoals Yannick Coussement. Twee gaven nadien aan dat ze een langere stage zagen zitten, om te ervaren of in Westmalle hun toekomst ligt.
Eén van die twee is Yannick Coussement. Hij voelt zich in het klooster op zijn gemak bij de cisterciënzers van Westmalle. Dat snap ik wel. Dat had ik namelijk ook, toen ik vorig jaar twee weken te gast was bij deze mannen.
Het contact met broeder Guerric van Westmalle kwam tot stand via broeder Paulus, de gastenbroeder van Schiermonnikoog. Op dit Friese Waddeneiland vestigen de broeders van Abdij Sion uit Diepenveen, die in Westmalle hun moederklooster weten.
Op Schier komt een tweede mini-klooste. Het gaat om twee karmelieten die al intensief samenwerken, vertelt karmeliet Hein Blommestijn. Ik zou dus ook zomaar een karmeliet kunnen worden.
Of niet, natuurlijk. Of ik überhaupt het klooster in ga, is niet eens duidelijk. Misschien wel. En dan heeft Westmalle mijn voorkeur.
Zoals het nu lijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten