maandag 5 februari 2018

Veelvraat

“Waarmee zal ik dan de mensen van dit geslacht vergelijken
en al wie zijn ze?
Ze zijn als kleine jongens
die op het marktplein zitten
en elkaar het spreekwoord toeroepen:
'Wij fluiten
en jullie dansen niet,
we klagen
en jullie huilen niet.'
Komt Johannes de Doper,
hij eet geen brood en drinkt geen wijn
en jullie zeggen:
'Hij is bezeten.'
Komt de mensenzoon,
hij eet en drinkt
en jullie zeggen:
'Zie die mens, een smulpaap, een dronkelap,
een vriend van tollenaars en zondaars.'
En toch de Wijsheid wordt gerechtvaardigd,
door al haar kinderen.”

Bovenstaand citaat komt uit het evangelie, zoals dat is opgetekend door Lukas. De vertaling komt uit 2007 en is van voormalig jezuïeten-priester Huub Oosterhuis en zijn compaan Alex van Heusden. De dominee preekte hier gistermiddag over. Eten is in het Lukas-evangelie een belangrijk onderdeel.
En niet alleen in de Bijbel. Ook mijn ervaring met de monniken is die van gastvrijheid en eten. Toen ik naar Westmalle ging, werden mijn chauffeur Peter en ik met een warme maaltijd en bier ontvangen. Toen ik een gesprek voerde met broeder Beda van de Sint-Adelbertabdij, een benedictijnenabdij in Egmond-Binnen, stond ook toen een warme prak voor me klaar.
Dat zijn mooie dingen. Een uitgestoken hand. Uitnodiging voor een gemeenschap. We horen bij elkaar, want we eten samen. Ik heb op je gerekend, hier is een bord eten voor je. Wees welkom in de kring van intimi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten