donderdag 22 februari 2018

Probeerweekenden

“We zullen de reclame wat moeten terugschroeven.” Aldus broeder Guerric van abdij in Westmalle. Via een advertentie in de Vlaamse kranten, hadden de trappisten gevraagd naar single mannen om een weekend te leven als monnik. Maar de twee geplande weekenden zijn volledig volgeboekt.
De verklaring voor die overrompeling? “Bij de inschrijvingen las ik vaak: ‘Ik twijfel er al mijn leven lang over om toe te treden tot een abdij, maar zag nooit mijn kans. Jullie advertentie gaf de doorslag.’ Blijkbaar verlangen heel wat mensen naar een leven als monnik, maar zijn ze niet op de hoogte van de mogelijkheden.” Aldus de Gazet van Antwerpen.
Waarom zou je het klooster in gaan? Het is mij gevraagd, toen ik twee maandagavonden mocht vertellen over mijn ervaring van afgelopen zomer. Ik was tien dagen in het cisterciënzer klooster. Ik heb geprobeerd iets van het monstieke leven te vertellen. Hopelijk heeft mijn publiek er iets van opgestoken.
Het is te hopen. Mijn publiek bestond twee avonden uit jonge pubers.
Ze waren wel geïnteresseerd, maar zo'n monnikenbestaan staat ver van hun af. In deze levensfase. Misschien dat ze over een paar jaar terugdenken aan mijn gedeelde verhaal met hen. En misschien dat er dan ook wel weer probeerweekends in Westmalle worden gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten