zondag 6 januari 2019

MSC Zoe

Het nieuwe jaar kan voor de jutters op de Waddeneilanden niet beter beginnen. Afgelopen woensdag sloegen ten noorden van het Duitse eiland Borkum zeker 270 zeecontainers overboord van het schip MSC Zoe, een van de grootste containerschepen ter wereld.
We zijn een halve week later. Er is tot nu toe 220 ton afval opgeruimd. Schiermonnikoog heeft geen behoefte aan extra helpende handen om de spullen uit de overboord geslagen zeecontainers op te ruimen. Een groot deel van het strand is inmiddels opgeruimd en vrijwilligers hoeven daarom vandaag niet naar het Waddeneiland te komen, zegt de gemeente.
Onwillekeurig denk ik aan de broeders van Schier. De mannen die een nieuw bestaan starten op “hun” eiland. En ik zie ze in hun pijen de stranden over trekken. Zoals monniken in de afgelopen eeuwen hun maatschappelijke taak op zich namen.
Ik ben niet op het eiland, deze dagen. Maar ik troost me met de gedachte dat deze monniken er wél zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten