zondag 15 april 2018

Bos

Afgelopen vrijdagavond was ik bij de theatershow KERN van Stef Bos. De liedjeszanger groeide op in het gereformeerde Veenendaal, deed de Lerarenopleiding in Utrecht, volgde in Antwerpen de theateropleiding 'Studio Herman Teirlinck' de kleinkunstrichting en pendelt tegenwoordig tussen Nederland, Kaapstad en Wachtebeke.
Broeder Thomas Quartier was er ook. Broeder Thomas is benedictijnse monnik en theoloog. Wat doet een benedictijn bij een gereformeerde jongen? Wat doet een monnik in het theater? Misschien dat benedictijnen en calvinisten elkaar de hand kunnen schudden. Bid en werk is het katholieke equivalent van de protestantse cultuuropdracht.
Broeder Thomas schreef in maart 2017 een uitstekend verhaal over Bob Dylan in De Kovel, het monastieke tijdschrift voor Vlaanderen en Nederland. Broeder Thomas zit in de kernredactie, samen met broeder Guerric van de abdij in Westmalle, “mijn” klooster. Toen ik vorig jaar in Westmalle te gast was, heeft broeder Guerric namens ondergetekende de complimenten overgebracht aan broeder Thomas voor zijn artikel.
Onlangs was in Westmalle een 'probeerweekend' voor “mannen die naar het leven verlangen”. Iets vergelijkbaars met mijn woestijntiendaagse, afgelopen zomer. Yannic Coussement uit Deinze (49) gaat binnenkort een maand stage lopen bij de mannen van de abdij van Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart – en ik ga binnenkort weer een weekend naar de bierbrouwers toe.
Wat trekt een gereformeerde jongen in het kloosterleven? Het ritme, het geven van je leven aan een hoger doel, bezig zijn met woorden en taal, realistisch leven (wat niet af is, komt later wel weer), dat soort dingen.
Zover is het nog niet. Ik woon nog in Leeuwarden, heb hier nog een taak te volbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten