vrijdag 14 september 2018

Kruisbeeld

Het kruisbeeld aan de muur
knijpt begrijpend een oogje toe
hoeft niet te zien wat daar gebeurt
in het rosse schemerlicht

Het kruisbeeld aan de muur
knijpt begrijpend een oogje toe
iedere kostganger
hoe vreemd ook
is zonder zonde voor Zijn aangezicht

© Vreemde Kostgangers – Leven zat in de stad
Tekst: Boudewijn de Groot, 2017

Het kruisbeeld aan de muur is afkomstig uit het klooster van Westmalle. Toen ik in de zomer van 2017 twee weken te gast was bij de cisterciƫnzers, nam ik deze relikwie mee naar huis. Of nou ja, relikwie? Ik moest het gewoon kopen in de winkel. Overigens nam ik toen ook het psalmboek mee, uit het Hebreeuws vertaald door Ida G.M. Gerhardt en Marie H. van der Zeyde en getoonzet door Benedictijner en Cisterciƫnzer monniken.
Waarom nam ik, als calvinist van boven de rivieren, een Christusbeeld mee naar huis? Was niet een van de winsten van de Reformatie, dat de heiligenbeelden uit de kerken werden geslagen? Immers, gij zult u geen gesneden beelden maken. Daarbij, alsof die beelden zelf iets kunnen uitwerken. Nee, het gaat me niet om de uitwerking dat een beeld heeft.
Wel is het een tastbare herinnering aan mijn intense kennismaking met het kloosterleven. Eveneens is het een hulpmiddel in het evangeliseren. Niet het beeld zelf heeft krachten, maar het verwijst wel letterlijk naar de Lijdende Knecht. Net zoals een kerkgebouw in zichzelf geen redding brengt, maar wel letterlijk wijst naar boven.
Het kruisbeeld aan de muur. Als ik het kwijt ben, is mijn geloof niet verdwenen. Nu het aan de muur hangt, is het een extra ondersteuning voor mijn geloof.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten