zondag 26 juli 2020

Coronamaatregelen

Dan denk ik aan de maan, de maan van Antwerpen.
Dat is de tekst van Frank Boeijen in zijn bijdrage aan Nacht. Met dat duetten-album van Henny Vrienten uit 2006 wilde de bassist van Doe Maar een soundtrack van de nacht maken. Ik moet aan deze zin denken bij het nieuws over een nieuw pakket maatregelen in de provincie Antwerpen.
Het is de omgeving van Westmalle, waar het klooster zit. Mijn klooster, de cisterciënzer abdij waar ik vriendschappelijke contacten mee onderhoud. Ook deze religieuze plek heeft te maken met de maatregelen rondom dat vermaledijde virus.
Eén van de broeders attendeerde me op de geschriften van Julian of Norwich, een vrouwelijke kluizenaar. Zij kreeg tijdens een ziekte een openbaring van de Heer zelf te zien, wat zij uitwerkte in een korte en een langere tekst.
Ik ben in een nieuwe vertaling van die geschriften begonnen. Als de liefde alles wordt. Ter lering ende vermaeck. Vooral ter inspiratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten