dinsdag 30 januari 2018

Mannenavond

Ik ben er weer. Een griep hield me te bed. Maar inmiddels ben ik weer volledig uitgeziekt, en kan ik me weer volledig richten op het schrijven en bloggen. Het is zoals uit het gesprek van Sergej Bolsjakov met Vader Michaël, te vinden in 'De Monastieke Tuin': “Ik geef u een soortgelijke raad. Gebruik uw literaire begaafdheid om het Koninkrijk der hemelen onder de mensen te verspreiden en het Goede Nieuws te verkondigen. Dat is in feite uw plicht.”
Dit citaat las ik toen ik tien dagen in het klooster van Westmalle was. Hoewel het een gesprek was tussen twee voor mij onbekenden, voel ik me wel degelijk door deze quote aangesproken. Wellicht ligt hier mijn goddelijke roeping.
Enfin.
Afgelopen vrijdag hielden we in mijn gemeente een 'mannenavond'. Deze avond stond in het teken van het beschikbaar stellen van je gaven, met name als ambtsdrager. Onder meer werd gesproken over het houden van persoonlijk contact met Onze-Lieve-Heer. Wat vaak makkelijker gaat in een gemeenschap, dan als je op jezelf bent aangewezen. En iedereen weet, als je tijd neemt voor gebed en Bijbellezen, dan heeft dat zijn uitwerking.
Zie hier een protestants verlangen naar gemeenschapszin en kloosterleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten