woensdag 7 maart 2018

Katholiek


Sinds mijn tiendaagse bezoek aan het klooster in Westmalle, heb ik “iets” met het katholicisme. Natuurlijk, de calvinist in mij steigert bij de vervloekte paapse mis en het hoge voetstuk van Maria, o eeuwige maagd. Maar mijn vrienden wonen in Westmalle. En in andere kloosters, waar ze me laten zien wat gastvrijheid is. Want iedere gast is Christus, nietwaar?
Daniël Lohues is van huis uit katholiek, maar nam op elke nieuwe Allennig-cd meer afscheid van het rijke Roomse leven. “Ik ben katholiek opgevoed [http://bit.ly/2oTJKmQ] en gewend om in ieder geval in íets te geloven. Toen ik op een dag naar boven keek en de volle maan zag had ik hem: Van alles aan de hemel geloof ik alleen nog in de maan. Die is wel fraai hè? Maar eigenlijk geloof ik nog liever nergens meer in.” Zo kan het gaan, nietwaar?
Ach, misschien is er een ommekeer. Luister eens naar dat mooi De ogen van Maria, wat op zijn nieuwste album Vlier staat. De troost van 't verdriet / in de ogen van Maria. Ja, mooi. Alleen dat al zou je zomaar katholiek kunnen maken.

Dit blog verscheen eerder op FritsTromp.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten